Ana içeriğe atla

(The Holy) Bible İncil midir?



Maalesef Türkiye'de, akademisyen ya da para kazanmak için ciddi tercüme işleriyle uğraşanlar dahil, birçok kimse Hıristiyan kutsal metinlerini çok yanlış tanımaktadır. İlkokuldan kalma bilgilerimizle "İsa''ya İncil verilmiştir, öyleyse, Amerikan filmlerinde bol bol gördüğümüz, the Holy Bible İncil'dir." gibi çok basit düz mantık kurarız ve dünyanın en büyük yanılgısına kapılmış oluruz. Halbuki Bible dediğimiz kitabın karşılığı, aslında, eski Türkçeyle Kitabı Mukaddes, yeni Türkçeyle Kutsal Kitap'tır. Yahudi kutsal metinlerini de içine alan Kitabı Mukaddes Eski Ahit ve Yeni Ahit olmak üzere iki temel kısma ayrılmaktadır. Eski Ahit otuz dokuz, Yeni Ahit ise yirmi yedi kitaptan oluşur. Yani hemen hemen bin üç yüz küsur sayfalık bir literatürden bahsediyoruz. Matta, Markos, Luka ve Yuhanna İncilleri ise bu külliyatta toplam üç yüz sayfa var ya da yoktur. Bundan dolayı binden fazla sayfadan oluşan bu koca literatüre İncil denmesi tamamen yanlıştır. Ayrıca yukarıda Eski Ahit'in otuz dokuz kitaptan oluştuğunu söylemiştik. Bu durum Protestanlar için geçerlidir. Katolik Kilisesi bu otuz dokuz kitaba ek olarak Tobit, Yudit, I.-II. Makabiler gibi yedi kitap daha eklerler ve Bible'ın kitaplarının sayısı yetmiş üçe çıkar.
     Etimolojik olarak Bible, Yunanca "kitaplar" manasındaki biblia (βιβλια) kelimesine dayanmaktadır. Kilise, Latinceyi ortak dil olarak benimsemeye başlayınca biblia kelimesini tekil bir kelime olarak saymış ve “insan hayatına yön verecek kuralları ihtiva eden en mükemmel kitap” anlamını yüklemiştir.[1] Ayıca Latince yazmaların başına "kutsal kitap" anlamındaki Biblia Sacra ibaresinin konulması gelenek halini almıştır. Günümüzde Kitabı Mukaddes/Kutsal Kitap ya da İngilizce Holy Bible ifadesi bu geleneğe dayanmaktadır. İncil'in İngilizce karşılığı Gospel'dır. Eski İngilizce "godspel" yani müjde kelimesine dayanmaktadır.
         Hıristiyanlıkta "kutsal kitap" meselesi çok karışıktır. Tarihte bazı mezhepler ya da cemaat liderlerinde daha farklı kutsal kitap anlayışı vardır. Mesela, II. yüzyılda yaşamış ve başta Anadolu olmak üzere Akdeniz havzasını etkilemiş Marcion, Eski Ahit kitaplarını Yahudilerin kutsal kitapları olduğu için tamamen reddeder. Yeni Ahit'ten de sadece Luka İncili ile Pavlus'un on mektubunu kutsal kabul eder. Günümüzde Marcion taraftarları kalmamıştır. Başta kutsal kitap anlayışı olmak üzere birtakım farklı teolojik fikirlerinden dolayı aforoz edilmiş, Roma'daki merkezi cemaatten atılmıştır. Tabii ki o zaman Roma imparatorluğunun tanıdığı resmi bir Hıristiyanlıktan söz edemeyiz. Ama bir şekilde imparatorluk Marcion'u destekleseydi, bugün bambaşka bir Hıristiyanlıktan söz edebilirdik.



[1] Ömer Faruk Harman, "Kitâb-ı Mukaddes", TDV İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 2002, Cilt:26, s. 75.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İbrahim, İshak ve Yakup Üçlemesi

Kur'an'da peygamberler hem yaşadıkları olaylar hem de örnek şahsiyet olmaları açısından önemlidir. Kur'an'da yaklaşık yirmi beş peygamberden bahsedilir. Peygamberlerle ilgili Kur'an'ın söylemine dikkat ettiğimizde saf imanın ve tevhidin en büyük temsilcisi İbrahim peygambere vurgu önemlidir. Nitekim Hz. İbrahim düşünerek güneş, ay gibi doğa cisimlerinden yola çıkarak tek olan Allah'a ulaşmıştır. (En'am suresi 74-79) Ayrıca Allah'ın emir ve yasaklarına uymak ve doğru çizgiden ayrılmamak için peygamberlerin yolu takip edilmesi gerektiği belirtilir. Mesela, Yakup peygamber ölüm döşeğindedir ve çocuklarına "benden sonra kime ibadet edeceksiniz?" diye sorduğunda hep birden "senin ve ataların İbrahim, İsmail, İshak'ın ilahı olan tek bir ilaha ibadet edeceğiz." derler. Al-i İmran 84. ayette de Hz. Peygambere inanmayanlarla tartıştıkları zaman "İbrahim'e, İsmail'e, İshak'a, Yakup'a ve Yakup'un oğullarına (y...

İsa'nın kardeşleri (var mı?)

 İsa peygamber hakkında tartışmalı konulardan birisi İncillerde geçen kardeşleri meselesidir. Matta 13:55-56 ve Markos 6:3'te İsa'nın kardeşleri isimleriyle anılır. Matta'ya göre Yakup, Yusuf, Simun ve Yahuda; Markos'a göre ise Yakup, Yose, Yahuda ve Simun'dur. Luka ve Yuhanna İncillerinde kardeşlerinin isimleri verilmez. Ayrıca İsa'nın kız kardeşlerinden de bahsedilir, ama isimleri geçmez.    Matta 12:46-50, Markos 3:31-35 ve Luka 8:19-21'de aktarılan rivayete göre (bu anlatılarda biraz farklılıklar vardır, parantez içerisinde belirteceğiz) İsa vaaz verdiği sırada annesiyle kardeşleri İsa'yla görüşmek ister. Büyük ihtimal İsa'nın yanlış yolda olduğunu anlatmak, onu fikrinden caydırmak istiyorlardı. (Bundan dolayı) Bu görüşmeyi İsa kabul etmez ve dinleyenlere/ ya da haberi getiren kişiye der ki "Göklerdeki Babamın isteğini kim yerine getirirse (Matta)/Tanrı'nın isteğini kim yerine getirirse (Markos)/Tanrı'nın sözünü işiten ve uygu...